tisdag 16 december 2014

En gott-&-blandatpåse idag...

Ett besök hos barn no 3 och 4...;)


Kaninfiket håller alltid öppet...


Trädet målade jag med vanlig akryl direkt på väggen...Dottern har stylat till kaninkillen här, en liten charmör, den!


"Herr och Fru Uggla" står det, för det sitter två ugglor målade i trädet. När jag gjort holken kom jag på att det skulle nog till två rätt magra fågelmakar om de skulle kunna klämma in sig i den här...Men i fantasin är allt möjligt.


En gammal bokhylla är nu bostad för diverse Maileg-varelser...Vi spenderar alltid tid på vår semester för att hitta miniatyrsaker att göra om till kaninernas boningar.


Strandstolen fann min dotter på Moheda antik & loppis. Lite färg, så! Och högra kaninen fick både mössa, halsduk och örhängen (!) när virknålen var framme.


Min dotter har gjort massor av godsaker av cernitlera...ska visa fler nån dag.


En ommålad gammal kopparskål är julgransfot och duken ett handbroderat loppisfynd. Jag köper julsaker mitt i sommaren om jag hittar vad jag söker. Har alltid en "lista i huvudet"...


Mitt Hjärta! Handsytt förkläde från Öland.


Grenljusringen inhandlades på Vadstena Julmarknad för ett par år sen. Nänds inte tända det för jag älskar formen. Nu är det Huseby vi åker till varje år, sedan vi flyttade söderut från Jönköping. Kan verkligen rekommendera Huseby för riktig gammeldags julstämning med kanderade äpplen, brända mandlar och provsmakning i alla bodar. Men man ska ALLTID klä sig minst dubbelt så varmt som man tror man behöver, då dammarna gör det så himla svinkallt att gå omkring där.


Granarna är från en kurs i trådslöjd som jag gick på med mina grannar.


Pysselhörnan är LITE julstökig! och detta är bara ENA sidan.


Pyssel till min yngste prins...


Converse-skorna har jag virkat, ska göra fler!


Hemmagjord vinterutstyrsel på den blå. Köpte en hel påse garn på loppis...Och det kan jag säga, att är det något som är fräscht på loppis så är det gamla tanters sybehör! Vilken ordning! Och roliga överraskningar kan man verkligen få ibland. Vimpeln har jag gjort av gamla stuvbitar.


En av mina kära samlingar av vacker gammal spets..."förlorad kvinnokraft", då känner jag att INTE DÅ! Den där ska nog komma till nytta någonstans. Sen kompletterar jag med lite mainstream (Greengate och Chic Antique) så att jag alltid har massor av spets och bandrullar att slösa med kring kransar, burkar och buketter. Den finaste, handgjorda spetsarna används bara till speciella saker.

Tudelutt, nu ska jag webshoppa lite nysilver till julbordet. Och, ja, jag gillar dem oputsade och antiksilvriga...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!