fredag 26 juni 2015

Patina, Pioner och Pelargoner...


 ...idag kliade det helt våldsamt både i målar-handen och i de gröna fingrarna, vilket resulterade i en hel del planterande, en liten inspektion av rabatterna och dessutom målning av diverse fynd...En Phalaenopsis får göra mig glad i tvättstugan och den vackraste blomsterkronan fylldes med hemtrevnad, murgröna och lite annat smått & gott.



Rostande gjutjärn...majestätiskt tycker jag!


Älskar rostiga mjölkkannor!


Min potager...hoppsansa...snart ingen plats kvar! Det växer och väller ut över kruk-kanter och rabattinramningar. Och då har värmen ändå inte kommit. För första året, det fjärde här på gården, betalar sig äntligen all möda. Känns rätt skönt! Det är en resa att anlägga en trädgård. Roligt, men mycket arbete!


Geranium och Iris tävlar om skönhetspriset ikväll.





 Pionerna kommer ÄNTLIGEN! Och jag har två sorter till på G...


 Jag kallar det "lilla paradiset", för jag är i himlen när jag går och påtar och glömmer tid och rum...Låter klyschigt men det är SÅ sant! Potageren anlade jag första året här och jag tycker den är ganska lättskött. Jag var noga med underarbetet och så rensar jag noga på våren -sen sköter den sig nästan självt! Planteringsvrån byggde jag i år för att slippa kånka allting fram och tillbaka över gården. Det mesta är gammalt timmer och patinerat spillvirke.


Okej, blomslingan är fejk, men den ville liksom vara där. Jag gillar den här sköna cykeln! Om ett par tre år kommer den vara ännu vackrare:)


Mjuk kvällssol.


 Rhododendronöversvämning!!!!



Underbaraste pelargonen 'Appleblossom'...Den är bara så FRÄSCH och gammaldags på en gång! En av mina favoriter, tror den hör till rosenknoppspelargonerna.


Schersminerna är på väg att slå ut och jag nyper av några kvistar på väg in...Imorgon väntar en ny dag med antiksväng tillsammans med min 10-årige son, det ska bli så mysigt!

Trevlig helg!//LantFrida

3 kommentarer :

  1. Vilken härlig trädgård du har ;))......gillar grus bland blommor ;)
    Nu kommer äntligen värmen i några dagar!
    Ha det gott!
    Bia

    SvaraRadera
  2. Tack söta du!!!! ha det gott du med!

    SvaraRadera
  3. Tack söta du!!!! ha det gott du med!

    SvaraRadera

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!