måndag 17 augusti 2015

Sensommarskörd



Ljuvliga, ljuvliga, ljuuuuuvliga hortensia...vad jag är tokig i den blomman! Nu har jag äntligen hortensior och syrénhortensior i trädgården, men de första kräver ju lite fjäsk och det gillar jag   egentligen inte, tycker att växter ska trivas naturligt på sin ståndort! Så en mer härdig sort ska planteras till hösten, jag tror den heter ´Forever and Ever` och kommer ursprungligen från USA...

Nu får jag nytta av mitt "skrangel" jag har gjort, mestadels av återvunnet material




Nu är det dags att skörda upp i köksträdgården, alla kryddor och örter ska tas in......rosor och eterneller på torkning. För mig känns det som en föraning av hösten och då får jag  ett härligt glädjerus i kroppen för den årstiden älskar jag allra, allra mest! Nytt för i år var kinesisk gräslök, som har vitlöksdoft och sting i smaken...mumsig rå i salladen! Jag måste tipsa om den gamla nyttoörten Åbrodd, nära växter där man vill undvika skadedjur. Till exempel vid rosor, eftersom bladlöss skyr doften.  

 Eftersom det fungerar så väl så ska jag prova att även lägga små linnepåsar med torkad 
Åbrodd i linneskåpet för att avskräcka mal. Men men...det är en sådan doft att antingen gillar man den eller så tycker man den luktar pyton:)

Nu doftar det i köket av alla kryddor!
Lavendeln mortlar jag med pärlsocker tills det blir krossat. Det funkar naturligtvis med vanligt socker också! Men det är så härligt med pärlsocker. Man kan ju också använda råsocker naturligtvis...
    
Lavendelskörden var inte omfångsrik i år om man säger så...för lite sol och alldeles för mycket vatten. Några lavendelbjällror blev det att lägga i linneskåpet och och lite lavendelsocker att baka på. 


MINA LAVENDELSKORPOR:

2 dl lavendelsocker
150 g smör
2 ägg
5  1/2 dl vetemjöl
1 dl hackad mandel
1/2 riven bittermandel
2 tsk bakpulver
1 tsk vanillinsocker
en liiiiten nypa salt

Lavendelsocker och smör rörs ihop, tillsätt ägg. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt dem. Jag har alltid en liiiiten nypa salt i bakverk gjorda på smör för att ta fram smaken. 

Känn nu efter att konsistensen är god på degen och forma längder som gräddas ca 15-20 min i 200 grader, lite lägre temperatur i varmluftsugn.

 Sedan skall längderna tas ut och skäras i 2-3 cm sneda bitar. Lägg dem tillbaka på plåten på sin snittyta och grädda ytterligare ca 5 minuter på var sida. Såååå goda! För en italiensk touche kan man använda hela, skållade mandlar i degen.





Té brukar jag göra av olika sorters myntablad, det är så gott att ha hemma när man har ont i magen (kramplösande) eller ont i halsen. Svart vinbär är ju också en klassiker... Men jag blev sugen på att testa något nytt!

Jag plockade in lite rabarber som fick ligga och torka till någon dag. Sedan strimlade jag dem med en potatisskalare och gjorde detsamma med några gröna, syrliga äpplen. Sedan hackade jag ner strimlorna, vände i kanel och kardemumma och lät massan ugnstorka ett dygn på låg värme. Som neutral bas blandade jag sedan massan med torkade röda vinbärsblad och siktade över lite vanillinsocker. Sedan fick téet torka ytterligare några dagar. Det blev SÅ gott och det blir absolut fler experiment av denna typen!!!


SÖDRAGÅRDENS SENSOMMARTHÈ

5 unga rabarberstjälkar
3 gröna, syrliga äpplen
5 tsk kanel+1 tsk kardemumma
torkade, smulade röda vinbärsblad

vanillinsocker efter smak eller skrapet av en vaniljstång





  Massor av underbara rosenblad som skall bli badsalt och badolja. Jag tar de gammaldags rosorna, som doftar mest ROS. De röda bladen är bara till lyst! Badsalt är ju busenkelt att göra och en mysig gå-bortpresent i en fin burk med ett spetsband runt!.


Rena, eteriska oljor kan man tillsätta för olika doftupplevelser.


















Till kyliga höstkvällar...Jag gör min egen hudvård och använder  oljor. En gång sa en hudterapeut till mig att "tänk hur man kunde bevara mumier med eteriska oljor". Man kan lätt förstå hur effektiva de är! Och det stämmer, min hy håller sig bra (ingen jantelag här). Men då har jag ju använt dessa oljor i många år. Under mina fyra graviditeter använde jag mandelolja dagligen. Man får förstås vara försiktig med kombinationen sol och oljor. Men en solskadad hy kan hjälpas av svalkande pepparmynta, inflammationsdämpande lavendel och lugnande kamomill. Och förstås kall, naturell yoghurt!

Igår gjorde jag en massageolja med mandelolja som bas och energigivande oljor som apelsin och bergamott. Dofter påverkar oss mycket! Aromalampor är härliga.

 För sinnesron har jag skaffat en liten rökmaskin som man sänker ned i en vattenskål., Den porlar lite och avger ånga. Avslappnande och mysigt!



Badolja med lavendel och timjan samt badsalt med ros och ingefära (ger cirkulation).

Snart svart-vinbärsté i en vacker burk! Idag var bär-dags; röda och svarta vinbär samt krusbär togs in. Äpplen har vi inte fått på våra ungträd ännu. Rabarbern hade vuxit på ordentligt igen, den ska ju vila efter midsommar men jag struntade i det och tog ett gäng stjälkar ändå. Älskar rabarbersaft och -paj!

En av två mjukiskillar som är mycket lika. Inte döpt ännu.
Kattungarna växer och blir busigare för var dag! Här är Tindra, dotter till Skimra, 25% skogskatt.
Älskade katten Hjärtat, en bondkatt som snart fyller sju år. En mycket klok dam. Hon håller mig alltid sällskap i köksträdgården. Ibland sitter jag bara där och kelar med henne och glömmer vad jag skulle göra.


Ja, det var allt för denna gången. Jag har mycket att pyssla med, när jag orkar. Det blev i vanlig ordning en massa loppis- och antiksaker även denna sommar. Kanske den bästa sommaren hittills i det avseendet. Men nu har ju solen behagat lysa och värma, så man får passa på att njuta ute också. Önskar en skön vecka!

Kram/LantFrida





2 kommentarer :

  1. Så mycket kunskap du besitter, nu blir jag nyfiken på vem du är så jag ser fram emot att du berättar lite om dig själv!
    Skorpan

    SvaraRadera
  2. Tack, det var snällt! Jag är 38 år, gift och har fyra barn. Bor på en gammal gård. Har blodcancer och svår skelettvärk men gör mitt bästa för att fokusera på det positiva i livet. Vem är du, Skorpan?/Hälsningar Frida

    SvaraRadera

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!