tisdag 3 november 2015

Höstvärme!



Hej på er, hoppas ni har det bra därute i höstrusket! 
Nu börjar det bli riktigt grått här i de småländska skogarna och det är hög tid att ta in värmen i hemmet!...Jag brukar börja mitt "juleri" med att smyga in belysning som gör det mycket mer ombonat när mörkret lägger sig. Hos oss i vår lilla by finns det inga gatlyktor utanför, så det blir helt becksvart om kvällarna.


Jag har gått loss lite på badrummet...
...av någon av farmors gamla dukar, någon från mormorsmor, något virkat av mig samt något från loppis, gjorde jag en lite speciell gardin att hänga upp! Kandelabern fick gå från kromad till vintervit med lite akrylspray.

            Vintriga känslan brukar börja med att jag tar in lite frostigt och massor av kottar. Mycket kan man göra med lite sprayfärg eller färgdopp. Tipsar om att irisens torkade stänglar är toksnygga med lite slarvig dimma av vitt över sig...så vackert!
                                     

...en liten dekoration på handfatet gör morgonvaskningen mysigare och den gamla badrumshyllan har fått en total "makeover" med ny färg, krokar, skynke och lådor.


 Lite mums att få stå på hyllan dra till sig nu fram till jul...skulle göra inlagda päronhalvor som vanligt, men fick en idé om att ta med äpplen, smaksätta sockerlagen med citron, hela kanelstänger, lingon och ingefära. Lagen smakade verkligen jättegott så jag hoppas frukten gör detsamma!



Nej, det brinner inte! Bara en massa varma ledljus i ett vitt ris. 
...och mitt fina loppisfynd, skåpsöverdelen jag fann i somras, jag har faktiskt inte målat det än! Det kliar i fingrarna ska jag erkänna, men träfärgen är ju så värmande. Den stora skänken som hör till får nu trona i köket och skänka värme även där. Byrån undertill på bilden har jag dock fixat, den fick jag av min kompis Louise för längesedan.


Golvkandelabern har jag själv byggt ihop av en gammal lampa och lite annat skrot. 
Jag skavde bort den vita färgen lite så att det kommer igenom lite silvergnister. 
Hängde på gamla frostade prismor i spetssnören och blev nöjd med resultatet till slut 
(det var lite meck med att få ihop den)!


Jag säger ju att vitt kan vara varmt! Här är inga änglar som fryser om sin bara ändalykt!


Sista tiden har det blivit en hel del pysslande med decoupage och målning, både av tavlor och olika saker. Minns ni spelet "Vem vill bli miljonär"? Den spelburken i plåt blev lite stylad;)


Jag vet att jag inte är klok -men jag kör mitt race och är faktiskt sen i år. Tre paket är inslagna. En gång köpte jag första julklappen på sensommaren... 
Jag gillar inte att stressa över jul. det är inte vad den högtiden handlar om. Jag vägrar stå i kö i svettig vinterkappa och undra om jag ska hinna, hinna, hinna. Börja i tid och handla klapparna på nätet, sedan drömma och fantisera om allt fint man kan skapa till detta årets mysigaste högtid, det är en härlig jul för mig!


Bokskrin med dekor av tårtpapper


Den fantastiskt vackra och handdrejade skålen fann jag på en loppis för en billig peng!!!


Lite varmt, lite kallt, lite hårt, lite mjukt, lite gammalt och lite fräscht och gärna något levande=ett perfekt stilleben! Och lite smuts i hörnet kom visst med på bild. Men jag har ju faktiskt fyra barn och blodcancer, så......;)!!! Livet är för kort för att inte göra det man tycker om, sedan får man lära sig att vara lite snällare mot sig själv när man är sjuk.

 ...man kan ju producera hur många tavlor som helst...vart ska man ha alla, börjar jag undra, som ändå bor oförskämt rymligt här? Det måste ju vara tomma ytor och lugn för ögat lite varstans också!



 ...på gång i "ateljén"...
har plockat upp oljefärgerna och det är visst många änglar som vill komma fram just nu.

Det är terapi för mig att måla det som bara går från hjärtat och ut genom handen och penseln -utan att passera hjärnkontoret där emellan.
                  

Liten byrå som jag tycker är söt, den har jag gjort med decoupage. Vägglampetten behövde bara lite fix och en prisma så blev den fin. Jag gillar den verkligen:)


 "En skatt"


Söta lilla skottkärran, jag bara måste ha den, men visste inte till vad. Jag tror den kommer lastad med vita hyacinter om några veckor! Den var så ful, men jättekul att vintage-måla och patinera!


Likadant med ekollon-skålen, visst blev den vacker? Den var i fulaste gula furufärg.

.
Två fotokollage som jag gjorde nyligen (säljer sådana om någon är intresserad, har ett antal på lager)! Här är det "hon och han"-tema, den ena feminin och den andra maskulin; men jag tycker balansen dem emellan blev bra, och det var vad jag var ute efter.







                                                  Vackra gamla galgar som jag pysslat lite med!


...och nu kommer högsäsongen för handarbete, vinterhalvåret!
Det är så fint med livet, att allt har sin tid. Våren med sin längtan efter grönska och känsla av nystart. Hösten är min favorittid eftersom naturen gör mig euforisk, och jag tycker mycket om vintern också. Sommaren minst faktiskt. Den kommer med flest krav och rätt mycket slit hit och dit.
Men nu får man ta det lugnt igen!
Virknålarna har åkt fram och Lilla Ängeln i spetskjolar var först ut. Nu är det full fart med julgransdekorationer och skapelser att hänga i fönstren. Jag har nu fått ordning på min ateljé och barnen är allt oftare med mig och pysslar, till min glädje! Istället för surfande och spelande så gör vi något pedagogiskt och kul tillsammans.

Varma kramar/Lantfrida





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!