söndag 6 december 2015

Julerier

...Hos oss bjöd november på ett evigt regnande och blåsande väder, till och med stormväder. Inte skönt att vara ute, man drar sig hellre in i stugvärmen och myser. Skönt med olika årstider som alla har sin charm. I november åker handarbetena fram om kvällarna, det är extra rofyllt när jag börjar att                                                                 arbeta med dem...


                                       ...som med såna här små ängla-damer, till exempel...



 Rustik charm bringas till köket i form av gamla genuina franska sifoner...


 Pågående projekt med detta överskåp och en annan tillhörande skänk. Kunde inte hålla penslarna i styr till sist. Hade sneglat på projektet ett tag och när jag sen bestämmer mig, då brukar det vara påbörjat i ett huj! Kvar är att tllföra ytterligare färglager i olika vita nyanser, en rejäl slipning och till sist ett lager med vax.


 Veckans fynd var den här lilla enkla stegen, som passade in precis bredvid badkaret. Och så fick jag till råga på det ett badsalt av en vän, i en så charmig och vacker flaska. Tycker mycket om naturlig kroppsvård, och har gjort egna oljor i många år...Har inte gjort egen tvål än, men det tänker jag prova.



...nu börjar man gripas av stämningen...


Ytterligare en hel del julpysslande blev det under veckan som gick, både för mig och mina barn. Det allra roligaste är ju att vara tillsammans! Strutar är roliga att göra, för man kan gå loss med fantasin och man kommer på nya idéer hela tiden.


...några burkar till julens gotteri var enkla och snabba att göra. Köpte en gång en stor bunt med antika tidningar på en loppis, och de har många gånger kommit väl till pass;)


Vintage-patinerat julpynt


En julbricka är ju så enkel att göra med ett par lager hårdlack över pappret.


...jag brukar ta fram de flesta av mina många julsaker 
på en gång. Sedan tar 
det ett par dagar då jag funderar och flyttar runt sakerna tills det blir som jag vill ha det. Det slutar oftast med att en del grejer åker tillbaka till förvaringen för att jag inte vill ha så 
mycket framme.
 Någon som känner igen sig?;)
I år har jag skänkt en del julsaker till välgörenhet.
Det känns bra!




Lite mer kul med papper


Industrikänsla i en ruffigare julstrut! Får väl fylla den med riktigt salt lakrits, typ turkisk peppar, det känns inte som att den gifter sig riktigt med söta små polkagrisar. 
Å, nu blev jag sugen på brända mandlar, det har jag jämt en burk full till jul. De är så goda att ha krossade i bakning också. Eller strödda över gräddglass, det rekommenderas! Mmm...




...det är detaljerna som
 gör det, men inte att förglömma helheten:)




Till första advent gjorde jag en saffranskaka med frukt och nötter, som blev saftig och god. Struntade i lussebullar i år, jag hushåller med min energi. 





Helt enligt vår tradition kläddes granen den 2:a advent. Alldeles sned och vind och charmig är den, precis som en alldeles egen gran ska vara!!!


Å nu ska det virkas i snabb takt för att jag ska hinna göra pynt i tid, till att sälja på julmarknad. Har börjat med änglar och det är riktigt kul.


 
Är lite kär i de här zinkkrukorna i form av små kronor. Jag har haft dem till allt möjligt genom åren och just nu får de tjänstgöra som adventsljushållare. Med tiden har de bara blivit vackrare med sin patina och lagom med rost! Idag tänder vi ljus nummer två.


Är ju så förtjust i trådslöjd och tycker nog att det slår det mesta när det gäller dekoration. Tycker inte att det kan bli mycket bättre än med en så här enkel och ändå krusidullig sak!



Önskar en härlig andra advents-kväll! // Kramar från LantFrida

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!