lördag 27 februari 2016

Sluta aldrig att leka...


Hej på er! 
Har fjädrarna, äggen och lökväxterna fått komma fram hemma hos er också? 
Här fullkomligt spritter det av lust att skapa, även i trädgården, "haven", som man längtar så till!

Man får bortse från den elake kungen Bore, han av is och snö, som fortfarande härjar omkring där ute...
...och man får skapa sitt paradis inomhus, så länge man väntar på vår!

Den stora och vackra gamla korgen fungerar som förvaring åt allt mitt garn. Den rymmer många nystan vill jag lova!


Fjäderkrans -så lekande lätt att göra själv, liksom alla former av ris-kransar. Till mina vänner som behöver naturmaterial; kom ut till mig och plocka vad ni behöver;)

Det beigea, vackra och handgjorda fatet, håll i er: kostade ett par tior på loppis. Det är en av mina favoriter: såååå vackert! Älskar det var gång jag passerar det.

Pallen är en pianopall från loppis, som jag har målat och klätt om.

Kudden är av långhårig mohairull. Prislappen= nej, det var ingen kul historia. Jag har dessutom fem stycken. Men jag anser att kvalitativa ullprodukter är en investering, om man sköter dem väl. Så i slutändan, blir det inte ens dyrt...
Jag har fortfarande mattor i ull från min mormors mor och plädar från min mormor, samt en underbar "norsk" fisketröja från mamma, varav alla fortfarande framstår i alldeles utmärkt skick! 
Är det inte prisvärt -vad är då det? För att inte tala om att måna om vår jord!
Och det är ju absolut en viss, omistlig känsla kring det som man vet har använts av ens älskade släktingar<3<3<3




Flyttar omkring möbler och andra ting här hemma, och testar lite nya varianter. Tar in lite kvistar för drivning om jag orkar det.
Behöver nya kickar så här års -ljuset ger ju ny inspiration! 
Helt plötsligt tycker man att allt känns kalt, ljuset utifrån är så kallt, och allt som är fult formligen 
studsar upp i synen mot en!!!
Då måste man tänka på vad som väntar -och göra det bästa av det som är NU.

Jag tror ju på att hemmet speglar vem du är. 

Lite Feng Shui, utan att nödvändigtvis använda sig av krångliga ord. Har du fint utåt -men stökiga garderober; det säger mycket om dig. Jag hade en vän en gång som hade det på det viset. På samma sätt tror jag att ljus, färger och material kan skapa sinnesstämningar. Är man medveten om dess effekter så kan man också styra vad man vill stärka!

Själv tillför jag rosa detaljer just nu, en färg jag inte använt på sex-sju år. Den färgen tröstar mig och ger mig hopp, det behöver jag nu! Hör och häpna, min man tycker jättemycket om mina rosa gardiner i köket:) Och han bryr sig lika mycket om inredning som en treåring bryr sig om kvantfysik.

Mitt hem "ser aldrig ut som det ser ut", hi, hi....de ändrar sig alltid över tid. Det är en viktig del av livet: att leva med årstiderna, tycker jag!!!
 Och dessutom fullkomligt nödvändigt för oss som är födda naturbarn och esteter... 

Undantagna all förändring är några få, stora och grundläggande möbler som har funnit sin perfekta plats -och alltid får stanna där.


En titt in i vårt master bedroom.


Bokhyllan från Nordal är en av de möblerna som inte flyttas, dessutom helt smockfull med böcker.

Jag ville inte ha den helt vita, "fina" varianten, utan målade de cremefärgade skåpen med Vintage Paint "Eggshell" (som är lite mer tålig).

Nu ser skåpen "gamla, men fräscha" ut. Jag vill att de ska "hitta sitt hem", här i detta gamla hus.




Mannen staplade snällt upp nysplintad ved i det nya vedstället, som jag fixade hem i veckan. Jag är så nöjd med det, och det blev han med!

Jag gillar att det är lite tufft och rått, i maskulin form, mot övrigt snirkligt och feminint. 
Och visst är ved så otroligt vackert, förutom så doftande och hemtrevligt? 

En inredningsdetalj inte att förakta!


Rosen-fatet av porslin, det kommer att bli så vackert, ska fylla det med små handgjorda påskägg: det är tanken:) 

Till sommaren kanske fyllt med vatten och med små knoppar av vildrosor flytande i...

...på hösten med ekollon och "lönn-näsor"!

Tycker mycket om saker man kan växla tema på.




Lite sol på södra husgaveln...får akta min lilla järnek<3


Sött rosa gör mig glad just nu!
 Jag fick två rosa buketter i rosa på samma dag, en av söta grannen Carina, och en av söte mannen R, båda de gör underverk med humöret:)



Enkla och vackra små lökar med massor av inneboende energi...man kan införskaffa massor av dem och hitta på allt möjlig att piffa dem med<3<3<3




Fräschat till i stora entrén -genom små förändringar. Flyttat en pall, bytt kudde, en blomma och ett ljus och vips ser det annorlunda ut när man kommer hem;)

Har extra mycket vilja att återbruka nu. Väldigt många ting i vårt hem är återanvänt, vintage och antik eller loppisfynd. Jag älskar att blåsa liv i något som annars anses som förbrukat och spillt. Den charmen som en äkta vintage patina ger, den är obetalbar!


Älskar verkligen hortensior! 

Det är min favoritblomma nummer två (efter Centifolierosor, centifolie betyder hundra blad).



Här inviger grabbarna den nya spel-hörnan -efter att jag spegelvänt halva vardagsrummet....:)!!!
Våra fyra barn står gärna ut med mammas pysslande -för de är kloka och vet att det gör mig glad. 
Att jag behöver denna extra kanal -eftersom jag är sjuk och inte kan jobba.

Kille nummer två i ordningen, Mio, har dessutom ärvt det "konstnärliga ögat"...Han är en duktig tecknare som alltid lägger märke till mina förändringar och skapelser, hur små de än må vara. Han kan säga saker som "vad snyggt det blev med blomman i den gråa krukan istället för den vita du hade innan"...

Är givetvis inte mindre stolt över "Ettan", vi är alla olika och det är ju det som gör världen spännande. Neo, som han heter, kämpar på och tränar fotboll med killar som är hela två år äldre 
-trots att han ännu inte skjutit iväg i längd och till och med är bland de kortaste i sin egen klass. Det han inte har i storlek tar han igen i teknik, visst är det härligt att det kan vara så.
Recept för att bli en vinnare -och då menar jag av lycka: en grundning i självkänsla -och att göra det man älskar! Ledtråd: att göra det man älskade som barn!!! I mitt fall satt jag i timtal och tecknade, och jag målade möbler och fixade i mitt flickrum redan som åtta-åring.


Vill gärna ge några ord till alla som har ont eller är sjuka, till och med allvarligt sjuka, som jag:
Ingenting är statiskt. Kan man inte förändra sin situation så kan man alltid förändra hur man ser på den. Klyschan "efter regn kommer solsken" är inte så dum! Och regnar det för jämnan så får man väl skaffa ett par riktigt snygga regnstövlar då. Kanske med blommor på;)


Önskar dig en fin kväll och en fin vecka därtill. 

Många kramar//Frida

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!