lördag 13 februari 2016

Sol ute, sol inne...


Igår överraskades vi av underbart solsken -efter dagar och åter dagar av idogt regnande. Det var väldigt mysigt att gå omkring en sväng på gården och kika efter vårtecken i rabatterna. Kallare än det ser ut på bilderna, jag var alldeles rosa på kinderna efteråt.
 Det blev i alla fall en bunt med ljusa och härliga bilder! 


En av våra vackra, gamla lönnar i motljus. Jag älskar verkligen gamla träd!


Här växer syrénbersån upp kring paviljongen, jag hoppas den ska sätta lite fart kommande säsong. Förra årets projekt med paviljongen, en damm och plantering av bland andra gammaldags rosor, ska finslipas i år. Det är skönt att de tunga arbetena är slut nu! Det mysiga pysslandet återstår! 
Öppenheten mot ängen framför gården är lite dum, och jag skulle allt vilja ha det lite mer skyddat. 
Det blåser nämligen som attan och jag tror jag skulle kunna få upp ett bättre mikroklimat om jag kom på en bra lösning. Dock har det stått två stora träd där, och hela marken är genomsållad med rötter vilket gör den knappt grävbar. I brist på bättre alternativ har jag satt vresrosor och en rhododendron (som seeeegar sig fram i tillväxt). 

Trädgård är tålamod!



Hallen är nu betydligt ljusare. Jag skulle ju öööönska mig en fin bröstpanel här. Tänk det, målad med linoljefärg i allmogegrått! Men allt kan man ju inte få, och på en gård finns det alltid saker som behöver fixas och prioriteras ekonomiskt. Som att sätta in en extra expandertank eller en ny pump i trekammarbrunnen eller laga takläcka på ladan -och annat "jätte-jätteroligt";)

Man ska vara nöjd med det man har och inte alltid sträva någon annanstans! 
Men drömma får man väl göra ibland? Annars vore det ju rätt tråkigt!


Min lilla läshörna har jag visat förut;) Här dricker jag té och plöjer tidningar, min äldsta son älskar att slappa här också. Han brukar krypa upp med sin Ipad och mysa i soffan. Den var ett bra köp, stabil och rejäl, från Jeanne DÁrc Living. En sådan man behåller!


Nu är det vår och färgglatt, även på mina målardukar!
 Jag målar ihop till en utställning. Det har blivit så många tavlor nu så jag har bestämt mig för att hålla mig till blomstertemat ett tag och
se om det går att göra något roligt av det!
Jag kan ju inte samla tavlorna på hög!?! Och det är jätteroligt att sälja till någon som tycker om och kommer att glädjas av det man har skapat.



Nu sprätter krukväxterna iväg och letar sig med långa skott och grenar mot ljuset. 


Här finns några magasin till, om det skulle bli slut på inspiration. Vilket det ju aldrig blir. Men det är likväl kul, att få oväntade idéer ibland...



    ...är svag för körsbärsrött och cerise. De färgerna
    gör mig bara så "himla" glad!
                                       

Pärleternellen är en trogen trotjänare som ju dessutom skänker glädje både som färsk och torkad. Den är bland de tuffaste perennerna jag har, först upp i rabatterna, samman med vårlökarna och borstnejlikorna. Älskar sådana tåliga "mormorsväxter"! Och mina exemplar är, liksom en del av borstnejlikorna, är bevarade "bebisar" från min mormors mor, som levde i Karlstad. Det ju gör att man älskar dem lite extra<3<3<3



Vinter och vår på samma gång!


Gillar! Feta och härliga, röda pionknoppar ur mörk mylla!


Askarnas svarta knoppar är så vackra mot den gråbruna barken.


Här står vi och väntar på att "fyllas med vackert"!


Det blir till att svälja sin eventuella höjdrädsla, för den som ska klättra upp och laga taket 
denna kommande sommar, hi, hi...



Inget år tidigare, har så mycket gått sönder för mig; krukor har sprängts, trampstenar smulats ner, grenar brustit...trä har slagit sig, mitt lilla vägg-växthus blåste sönder, färg har släppt och brädor multnat. Till och med vår husgrund behöver ses om. Många av växterna ser ut att ha det kämpigt, isopen och rosorna har nog haft det lite för kallt. Det där med väta och kyla utan ett rejält lager snö är inget vidare ur växternas synvinkel:)...Hoppas och tror att de flesta har klarat sig. 
Lavendeln här är det i alla fall fortfarande livskraft i!


Jag tror mycket på att skapa trivsel där man vistas ofta, det är väl antagligen därför som jag gärna vill ha det lite fint och säsongsbetonat både i min tvättstuga och i mitt kök! Det blir ju lätt tradigt med de dagliga sysslorna annars, men har man en vacker blomma att vila ögonen på så blir det mycket trevligare med alla måsten.




En av alla de saker jag inte har kunnat låta bli att kladda och skriva lite på!



Kallt och vitt vinterljus. Men bara det är ljust så är det ok för mig!
Köksredan har vi verkligen nytta av, tycker jättemycket om den och rekommenderar varmt att ha en. Vi har skruvat upp den med rejäla doningar i timmertaket; så den klarar att svälja mycket redskap och annat. Lök och ägg är alltid nära tillhands, liksom vispskålar och mått. Dessutom, inte mindre, är det ju förbaskat snyggt i den lantliga stilen, tycker jag!!!



Jag har ju alltid älskat vitt och grått...men på senare tid förstått hur viktigt det är med naturens färger i trä och rotting. De stör inte mot några andra färger och skänker också en känsla av genuinitet och värme, vilket jag tycker är jätteviktigt -i synnerhet om man gillar ljusa miljöer. Man vill ju inte att hemmet ska se sterilt ut bara för att man råkar älska vitt.
Jag har alltid gjort det, ända sedan barnsben så för mig är det ingen "trend". Trender är för mig något de stackare som inte vågar vara sig själva använder sig av!!!


Hoppas att du också har fått en dos av det ljuvliga, vårliga solskenet! Och att du, liksom jag, börjar fyllas av de där underbara förväntningarna inför det kommande trädgårds-året vi har framför oss.
Jag väntar dessutom lite smått och gott levererat från Miljögården. Det kommer nästa vecka och piggar upp lite, vilket jag ser fram emot.

Ha det riktigt bra -vi ses!!!

Kram/Lantfrida


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!