måndag 21 mars 2016

Glad påsk!


Hej på er i vårsolen, jag hoppas allt är bra med er! 
Här avverkar vi förkylningar på löpande band (det blir så med fyra barn i familjen) 
-men vi tillverkar påskpyssel på löpande band också! 

Som tur är så är det ju kompatibelt att pyssla och snora, hi, hi:)


 Vårkänslorna spirar, ljuset har återvänt på allvar med vårdagjämningen igår.

Pastellfärgerna smyger sig in och sprider sig i hela huset! 
Några nya kuddar och plädar är ju enkla sätt att förnya inredningen med...
Jag tyckte dessa quiltade var så fina och lantliga i färgen, det är nästan lite "cottage"-känsla över dem, och jag blir faktiskt lite glad varje gång jag passerar dem!

 ...och så har jag införskaffat några små blomrankor som får slingra sig kring ljuskronan.
 Eftersom kronan är platt så kan man ha precis vad man vill på den. 
Det gillar jag, det ger utrymme för kreativitet!


I helgen fick jag äntligen upp min rumsavdelare i järn, som förutom att den är snygg (!) också ska fungera som ett klätterstöd för min stora porslinsblomma. Det är tacksamt med dessa gamla och kraftiga takbjälkarna, man kan ju hänga upp vad som helst i dem och veta att det håller!


 Min lille "vintagetupp" som jag hittade på Röda Korsets loppis. 
Han fick sig ett par omgångar med färg, några stråk med metallic-färg i guld och silver och på det slutligen lite omild behandling med sandpapper för att bli "fin" igen! Nu är jag nöjd med honom:)




Hade ett litet växthusskåp i trädgården som tyvärr blåste sönder under vintern. 

Jag räddade en av dörrarna, tänkte den kunde bli en ganska "påsklig" dekoration, om man målade den och häftade dit hönsnät. 

Det var ju snabbt och smidigt gjort!

Kommer säkert att flytta runt den och byta dekorationer efter årstid.




Förra påsken tillverkade jag massor av ägg med dekorationer av tyg och spets, som jag patinerade med  kaffe. 



Sötaste kaninerna bor inne i dotterns rum.



Glaslyktorna gjorde jag av två glasvaser och elefanttråd.
Hoppas de håller för värmen, har inte testat dem än.
Men söta blev de ju, så jag hoppas att det funkar att tända i dem.



Vi köpte lantägg av grannen och de var helt fantastiskt vackra! Det ser ju ut som om vi har målat dem, men det har vi inte. Min yngste pojke trodde inte på att det var riktiga ägg, han trodde de var av plast:)...eftersom de är så fina så får de vara framme innan det blir dags att äta upp dem!


Samlar på Mailegs Easter Bunnies, köper till en ny för varje år.


Vita narcisser på väg!



Flyttat kring lite saker i stora hallen. Utrymmet under trappan är ett sånt där ställe som man kan göra något kul och välkomnande på. Jag håller på att rensa ur förråd, lådor och skåp -i maklig takt. 
Målet är att hemmet ska bli lite mer lättstädat för mig och familjen, och eftersom min hälsa ständigt försämras så går allting väldigt sakta. 
Skriver på http://myelofibrosfighter.blogspot.com om min kamp mot blodcancer och även om 
mitt liv med Fibromyalgi.


Välkommen Påsk! 

Små penséer har nu blivit planterade här och där och väntar nu på bara ytterligare några få graders värme, så att de kan skjuta fart! 

Tyvärr är jag nu för dålig för att göra särskilt mycket i trädgården, ja, ni kan läsa mellan raderna att det gör mig väldigt ledsen. Jag hoppas få lite hjälp av familjen att plantera i vår. Har massor av grönsaks- och örtafröer samt en del blomfröer, som väntar på rätt tid att sås. 
Vi får se hur det blir med det, helt enkelt.

Jag kommer också att dra ner lite på aktiviteten i sociala medier, det kommer att få gå lite längre tid mellan mina inlägg här, eftersom jag måste prioritera mycket bestämt just nu, vad som är viktigast att lägga min lilla energiranson på. Jag ger inte upp, men jag tvingas anpassa mig.

Inredning ska vara lustfyllt för mig och jag kommer att fortsätta med nya idéer, även om det inte blir i samma takt som tidigare.


 Önskar er en jättehärlig påskhögtid med nära och kära och mycket god mat.
 Förhoppningsvis får vi alla njuta av vackert vårväder. 

Jag ska laga påskmat med mannen och umgås med mina barn som är långlediga. 
Vi får besök och det ska också bli mysigt.

Kram på er!//Frida

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du tittade in hos mig! Skriva gärna några rader!